PTPTN : Pinjaman Ala "Ah Long"! - Blog Maknya Naura

Thursday, July 23

PTPTN : Pinjaman Ala "Ah Long"!

Kejam! Cruel! Menyusahkan! Tidak berhati perut, usus, jantung dan segala organ internal body..
Itulah yang boleh diuungkapkan dari dalam lubuk hati aku neh semasa nak mohon PTPTN untuk 1st time dlm hidup aku.. Hidup aku yang sebelum-sebelumnya ceria & gembira telah diganggu gugat semasa hari pengesahan birang PTPTN yang aku mohon beberapa hari yang lalu..

Al-kisahnya begini....


Tepat 9.00 am, ceh.. dgn berbju kurung hijau pucuk pisang neh khas utk hari PTPTN. Mmg teserlahlah lagi kejelitaan aku ketika itu. Pagi tu bukan main confident aku dtg dgn muke sombong & bongkaknya smbil berjalan gah membawa borang PTPTN yang telah lengkap lagi complete sejak seminggu yang lalu, tgl sah jew..

Aku sampai jew kat astaka, duduk jap amek nafas sket.. tiba2 rasa nebes lak hehe.. aku tgok ade 4 kaunter kat depan, aku pun bgun gi depan. on the way jalan ke depan tu aku semua org menyibukkan diri memasing. ade yang menyelak2 borang, fail, buku, menulis, mengumpat, borak-borak ksong, ade yg bru nk berkenaln, yang tidur pun ade.. Pastu aku nmpak dak2 cos aku, tegurlah..

Aku: Weh, awal korang sampai? dah setel?
Member 1: Aku dah, ni nak teman budak2 neh.. mna tau ade yang xlengkap lagik.
Member 2: Diorg demand giler, salah sket kene reject.kene wat balik.. kalau rumah dkt tape, nk mintak cop, tndatgn 2 sume.semalam aku brape kali turun naik fac (falkulti nak amek cop saksi). Ko da setel sume? baik cek kot2 ade yang xlgkap lagik..
Aku: Da, sume tip top! hee aku balik minggu lepas, sume da setel.. senang wat awal2, xde la huru hara nnt. Aku siap wat list check lagik..
Member 1: Ni byk ckp jew, da amek nombor lom?kang tgu la ko smpai petang..
Aku: Owh, kne amek nombor ea.. hee

Aku dgn kalut-kalut mcrik mn ltaknya mesin nombor giliran. Sekarang no. 1031 dan aku terus mnekan punat merah pda mesin tersebut dan... YA ALLAH! 1195???!!! ada 150 lbey kat depan aku?? kelas da la start kol 10. urm aku kembali dgn perasaan hiba...

Aku: aduyai, 150 lagik depan aku...
Member 2: Asal la x amek awal2 tadi? ni siap lepak padan muke..
Member 3: Tape la, aku 1174.. kau xjauh la dgn aku.
Aku: Sempat kew??kelas jap lagik kot..
Member 1: xpayah risau nombor ko 2 dlm kol 12-1 bwu smpai..
Aku: aku ad kelas smpai petang lol.. egt dtg pagi cepat siap.Urm..


Aku pun smbil menanti kol10 nk g kelas tu belek2 la borang dlm fail aku. Alhamdulillah sume da lengkap, klu x ssh jugak.Ni da last day.. Tiba-tiba ATAU Suddenly member aku menjerit kat lubang telinga aku...

Member 2: Asal font borang ko kecik haa? tg0k aku punye..
Member 1: Wey, ceni xley neh. kene print balik. aku semalm trbesar sket font da kena print balik..
Aku: Aik, xkan la smpai cam2 skali! aku da siap cop dgn sain mak ayah aku kot,giler arh. .

Aku da cuak! perasaan mula memberontak, dada rasa sempit, usus da mecarik2. . apa aku nak wat skrg??berdiam diri?wat xtau jew?tolong lah. . (aku bermonolog dalaman). Member aku pun da tgok aku smcm, so aku pun ikut cakap dia gi depan tnya kt kaunter petnyaan yg tersedia. perjlanan agak perlahan, kaki rasa mcm da kebas ketika aku nk gerak gi kaunter yg ku anggap berpuaka itu..

aku: cik, nk tumpang tnya...

aku wat muke abis suci dgn polosnyer.akak tu just pandang jew kt muke aku. Maybe dlm hati dia ckp "comel jugak budak neh!" hahak... kembang jap~ Lepas selawat bbrpa kali,aku pun tunjuk borang yg aku banggakan slama neh kat dia dgn berdoa2 dlm hatiku yg suci ini. .

akak PTPTN: Eh, nape kecik sgt?adik print ktne ni?mcm ni mmg xboleh dik. . kite nk ikut standard borg yg btul. Klu mcm borg adik ni mmg kite xleh trime lah..

aku: .... (speechless jap) urmm, erk.. tapi cik sy dah borg sya da lengkap, abeh xkn sy nk wat balek?kne print semula ke? (aku bertnya dgn pnuh pengharapan borg aku dtrime pkai)

akak PTPTN: maaf la adik,borg sume kite nk standardkan. adik tpaksa print lain la, cop n sain tu adik pndai2 la tp mst ikut syarat yg sah. (dgn muke xkesian lgsong)

aku terkaku, terpaku, terkedu. . dunia rasa gelap, sesak didada semakin sempit, udara rasa mcm xckup utk aku hirup.mata aku berpinar-pinar, sdikit rembesan air mata bergenang di kelopak mataku.. rasa umpama msa depan aku da musnah! angkara jawapan nestapa dari seorg manusia iaitu akak PTPTN.. apa aku perlu buat! aku membrontak dlm hati, aku mgadu pda mmber2,diorg hnya mmpu bsimpati krna nsib diorg pun blom tentu lgik..

Hari ini dlm sejarah aku memonteng kelas 1 hari suntuk, nsib baik ada AINI. dia tlog tnda attndent aku utk lecture. kelas EN ADNAN?! burn la, klu x aku tpksa wat surt.. bermula la episod derita sengsara aku utk buat blek borg tersebut. .

  1. Berlari balik bilik, carik servis printer yg still availble
  2. Print balik semua borg - burn RM10
  3. Isi detail yg dperlukan kt sume borg
  4. Susun borg2 ikut sequence - nk mereng da msa neh hu3
  5. Tiru tndatgn mak ayah aku (1st time kot)
  6. Turun naik faculty crik PA/lecturer utk cop pengesahan
  7. Hadap lecturer tgh mengamuk smata-mata nk amik cop & tndatgn saksi (dah xde org len sob3)
  8. Gi potostet surt twrn dgn akaun bank
  9. Gi balik naik faculty lagik crik PA - seb baik jumpa, my hero SIR CK!
  10. Tgu no aku kua dkt 3jam dgn perut lapa & bdn bau asam sbb berpeluh2 ke hulu ke hilir siapkan borg.

At last, "TING! SATU.. SATU.. SEMBILAN.. LIMA.. KAUNTER 3" s0b3 terharunya~

1 comment:

rangers hijau said...

haha...tu la....
len kali wat lelok...tgk cm abg dlu...
hahaha...senang jer..tak payah nak print bnyk2 kali..ni dah msuk duit lum...nak g ump nie...