Télénovela fever story - Blog Maknya Naura

Tuesday, November 16

Télénovela fever story

Yuhuu, its Télénovela fever story!
(Sila pronounce dengan penuh enthusiastic + tambah sengau2 sikit and serak2 manja. Ala2 nyah gitu yu~)

Those who are born in before 90's should all know this phenomenun of Télénovela in Malaysia and maybe around the world macam cite Hidustan satu ketika dahulu. Memang fofular habes dan bagi sesapa yang tak kenal telenovela ni waktu tu memang duduk kat bawah tempurung kelapa atau mungkin uma beliau takde tibi (think +ve). Telenovela ni even boys pon layan aw. Waktu aku form one, habes thailand je, piliphine. habes philiphine, mexico (ekceli not fully Mexico, ada from Peru,Venuezela dan Columbia). Sanggop neh ditch extra class/tusyen semata-mata nak tengok telenovela tu, dasyat!

Disini aku titipkan telenovela-telenovela yang aku pernah dok gila, tak pernah miss 1 episode pon. Dari cakap melayu sampai cakap Mexico, sampai aku dah boleh paham bahasa diorang. Dasyatnya penangan telenovela!


 
EL AMOR NO ES COMO LO PINTAN (TV1)
My first telenovela.
ROSALINDA (TV3)
Telenovela hebat ini pernah menjadi fenomena di tanah air kita.
Ketampanan Fernando Jose yang begitu menikam kalbu.
Alex yang kacak dan macho membelah jiwa ragaku.
Dan bermulalah addiction aku terhadap cite Mexico. 
Theme song dia sampai aku dah boleh hafal dan ingat sampai sekarang.
Hebatnya cite neh sampai ada version Philipina. 

 Tak pernah tengok pulak version Philiphine neh.
Tapi hero dia sekali imbas macam Awal Ashaari laa.. urm..

LA INTRUSA (TV3)
Hero dan heroin dia takdelah hot sangat
tapi sebab dah tengok first episod
so layankan jela..
theme song dia pon aku hafal taw, best!

SECRETO DE AMOR (NTV7)
Best sebab ada Jorge Luis Pila
He so hot, man!
Aku terjebak dengan beliau sejak tengok cite Catalina y Sebatian
Korang perasan tak heroin dia, Scarlet Ortiz ada iras Cheryl Samad?

CATALINA & SEBASTIAN (TV2)
Cerita ini starting dia ada emak aku
Dengan aku, adik-adik aku, kucing aku sekali 
Tiap-tiap hari balik sekolah terpacak depan tibi
CUANDO SEAS MIA (TV2)
Diorang couple paling femes dalam telenovela
Selalu sangat muka diorang dalam tenelovela
Even si Hero bagi aku memang tak hensem
Yang jahat pulak kacak bergaya, aneh!
Aku ingat lagi, sebab cite neh
sampai sekarang aku addict dengan 'Coffee Casablaca'
haha.. tah hape-hape

RUBI (TV3)
THE BEST OF THE BEST!
Tak pernah lagi mana-mana cite aku tengok heroin dia jahat
Memang thumbs up!
Hector hensem sangat, so naif (kalaulah aku dapat..)
Theme song dia pon aku hafal


Memang best sebab itulah versi Philipine pon ada.
Rubi versi Philipine ini ada Diether Ocampo.
Ala Leo dalam cite Sanay Walang na Wakas.
Sume nak adapt, apa dah kering idea ke?

LA MUJER EN EL ESEPEJO (TV3)
Yang ini pon best!
Marcos (Alfonso Baptista) memang ganteng sih!
cair~

Itu jela telenovela yang aku sempat tengok di zaman persekolahan aku. Aku tak tau kenapa tetiba angin excited nak bercerita pasal telenovela neh. Aku bukan peminat citer Mexico sangat pon, kalau Thai tuh lainlah. Dah macam dadah bagiku.

Tapi sekarang dah lain. Zaman drama Korea Jepun pulak. Tak main dah minah2 Mexico yang tinggi lampai yang takde benda lain nak tunjuk selain lurah dendam nasik lemak cili api diorang huhu.. Baju diorang memang tak menahan, seksi + seksa habes. Korang jangan pi search pulak, tak sanggup 'akak'! Plus dengan muka cun melecun and body macam patung Barbie yang buat kita orang Asia ni terpegun kejap.

Orang Korea or Jepun neh lain, lagi best! Diorang pendek macam kita korang. Seksi diorang takde la teruk sangat sebab takde benda yang nak ditayang kat lelaki. Mana tak, body diorang kurus sangat, takde aset nak tunjuk (Opss!..) dan takde benda nak dikebas dijeleskan oleh pompuan. Except muka diorang super cute dan super putih dan super flawless! Power of BB cream. Yang itu kite sebagai orang perempuan ni kena jelez.. (-.-")

SNSD
Ceh! Negara diorang tak panas macam Malaysia. 
Boleh la putih camni! (jelez)

Ok, berbalik kepada Telenovela tadi. Antara stelenovela yang pernah tayang and meletop kat tibi Malaysia.

 
MIS TRES HERMANAS(NTV7)
This is one of the first Venezuela's telenovela in Malaysia.
(berapa banyak 'la' daa..)
It was a hit when it was aired a few years ago at ntv7.
Kiranya NTV7 sebagai pelopor kepada telenovela tanahair.

LA USURPADORA (NTV7)
MARIA MERCEDEZ (NTV7)
MI GORDA BELLA (NTV7)
YO SOY BETTY LA FEA (NTV7)
Cite neh memang digilai ramai.
Sampai macam-macam version ada.
Dari omputih (The Ugly Betty) sampai omhitam omcokelat (Jassi jaissi Koi)


POR TU AMOR (TV1)

AMARTE ASI (TV3)

ANITA NO TE RAJES (NTV7)

 
LA HIJA DEL JARDINERO (TV3)
Ala-ala Rosalinda sikit.
PERLA (TV2)
Sangat menyampah dengan hero dia.
Bajet gila!


POBRE DIABLA (TV3)


REBECA(TV2)

 
LA HEREDERA (TV2)

 
LUNA (TV3)
Seksi+ seksa cite neh!

JUANA LA VIRGEN (NTV7)

BELINDA (TV2)
Again hero cite Perla yang poyo!
Jalan kengkang and muka bajet hensem
ewww..
LALOLA (TV3)
The latest one aired in Malaysia
The hottest and award-winning Argentine telenovela in the world
Yang ini pon ada version Philiphine.

An adaptation of Argentine TV series 
Produced by Dori Media Group.
Yang paling penting:
Hero dan heroinnya lagi seksi hot dan muda.

Philipina ini suka sangat copy cite orang, senang betul kije dia! Anyway ada lagi ke yang tercicir? Arh, lu pikir la sendiri. Erkk.. tamo-tamo, artis orang yang cakap ayat neh pon takde otak. Siapa? lala~

1 comment:

¶A.K.I¶ said...

gila la...
wehh ko keje sukat cete telenovela kat tv ke?
sume masok! hahaha...
btl2 tegar mexico ni! huuhuuu