Aku jatuh cinta,,, ^^ - Blog Maknya Naura

Friday, January 8

Aku jatuh cinta,,, ^^

Kenderaan baru Perusahaan Otomobil Kedua (Perodua), Nautica - kenderaan jenis 4WD SUV neh adalah model pengganti utk Perodua Kembara yang menjadi hits sekitar 1999 dulu. Sekarang yg aku nmpk Kembara jdik kete promosi Digi jew, dah jarang orang pakai.




Produa Nautica

First time aku tengok foto-foto teaser kat laman web rasmi Produa Nautica aku jatuh cinta dgn lampu depan & bentuk keseluruhan kenderaan neh even tak jelas dan aku kata,”kereta ni boleh ganti kegilaan orang terhadap MyVi..” **aku sendirik dah jdik gila kot ng menatang neh..

MyVi memang segmen kenderaan yg berlainan tapi di’Malaysia yg ketandusan kete2 cool membuatkan apa saje jenis kenderaan keluaran tempatan yg keluar akan di’angkat sedaya upaya jadik kenderaan yg super cool. MyVi salah satu’nya yang berjaya tp sahabat 'beliau' Proton Savvy tak plak. Tapi still jugak ada orang pkai even xrmai. Proton Juara bukan kenderaan, ia sebuah kotak bergerak. **harap2 produa xsaman aku kuarkn statement ceni huhu...


Daihatsu Terios

TETAPI hari neh baru aku tahu, Perodua Nautica bukan rekabentuk asal hasil tangan jurutera Perodua. Kenderaan neh adalah 100% duplicate kepada Daihatsu Terios (yang baru) & Toyota Rush. **tiru a tuu.. Perodua Kembara dulu pon amek Daihatsu Terios sebagai asas. Utk Nautica, walaupun Perodua claim yg bumper depan Nautica adalah buatan Malaysia, apa maknanya jika overall part lain adalah design dr Jepun?


Toyota Rush

Jadi kesimpulannya, Perodua Nautica bukan kenderaan buatan Malaysia, ia kenderaan duplicate ataupon duplikasi **dlm bhasa melayu Malaysia.

Sampai point neh, aku sendirik tak paham nape proses ekonomi dunia sehingga memaksa 3 syarikat kenderaan yg berlainan buat 1 model yg 100% sama. Mercedes Benz & Brabus adalah contoh yang cukup berbeza. Brabus amek basic kenderaan asas Mercedes dan tune/upgrade menjadi lebih baik. Tak tahu la kalau merekabentuk bumper depan adalah terma lain utk Advance Automobile Tuning.

Jika nak bandingkan harga Toyota Rush dgn Nautica yg ada spesifikasi yg sama, Toyota Rush (RM85,000+) boleh dimiliki dgn harga yg lebih rendah compare dgn Nautica (RM89,000+). Jika aku jadik pembeli pon, aku akan lebih bangga memandu Toyota Rush berbanding Perodua. Persetankan semangat nasionalisme sbb kita skrg duduk dalam masyarakat yg menuntut macam2.

**nampak cam aku expert gegiler bab2 kete neh, PERINGATAN aku bkn mekanik or ank tokei kilang automotif. ekceli aku akan wat reseach utk something yg aku minat.dapat gak share ng korang.. ^^

15 comments:

BULLET said...

juara tu keluaran proton...apesal plak perodua yang nak saman? hehehehehe...ape pun, nautica tetap mahal dan xpraktikal untuk pakai kat kl...dalam utan ok kot sebab dia 4wd...leh masuk rali...

Lady E said...

Uiii..Lawa gak kete nieh..Ade plan nk beli kete nie ke Nia?

Anonymous said...

alaa..aku nk kome pasal bnd yg bullet komen tuh tadik. tp, bullet da komen, so, aku setuju jek aa ttg juara proton pny, apelak perodua nk saman kau..?? haha!!

yeap2..sejak nautica kua dalam 2 taun lepas, aku da nampak kesamaannya ngan rush. yeap2..kalau aku pon, aku amek toyota dr perodua.

thehihi..

Relevan said...

Ko jadi agen jual kereta pulak ke Slap me Plz?...

Relevan said...

Ko jadi agen jual kereta pulak ke Slap me Plz?...

misz benida said...

produa bnyk cilop design dri kete overseas mcm toyata..bgi aku myvi lgi cntek la...

Anonymous said...

mau beli kete ke?
waaaahhh~~
ley bwk aku jejalan nti

sha said...

woo..nice review

Teja Evalea said...

bullet: huhu,,, ala salah type sket jew kot,,, gege mu,,, nini pon same!

Teja Evalea said...

sis ieda: ekceli sy mmg mint gegiler kete patern ceni,,, smart giler,,

Teja Evalea said...

uncle rev: masin mulut uncle,,, huahua,,
klu sy jdik broker kete suatu ari nnt, jgn segan silu la jmp sy,,, hee

http://www.emallnetwork.com/

Teja Evalea said...

benida: myV da blmbak org pkai la,,,
xde kelainan laa

Teja Evalea said...

ayu: ko dok mn???
jln2 xpyh bwk kete,,, gune kaki jew kot huhu

sha: thx ^^

Nizam Zahri said...

daihatsu dan toyota memang ada share ngn perodua.. semua keter perodua bukan lah seratus peratus design Malaysia..

kancil = daihatsu mira

myvi = toyota passo

Teja Evalea said...

eden bkn expert bab kete,,,
reti kutik jew huahua