entry spesel untuk adibah - Blog Maknya Naura

Tuesday, January 26

entry spesel untuk adibah

Adibah yang aku perkatakan ini bukan kawan aku **baru nk kenal2 hati budi huhu.. bukan sedara aku **sedara Islam je.. bukan kakak aku, mak aku apatah lagik nenek aku **dah arwah pon, sedekah al-fatihah utk arwah. Adibah yang aku sebut2 ini antara blogger yang aku kenal masa aku merayap kat blog2 korang tadi. Al-kisahnya manusia ini telah mengadakan satu sayembara.. bukan puisi atau balas pantun, contest gambo2 macam Sis Ieda wat arituh. **Yg aku xsempat join sbb xde gambo yg seswai. So untuk meredakan nafsu aku yang meronta-ronta aku join contest manusia Adibah neh.

Mucho Gracias Adibah ^^
'Create
klik lah kalau korang nk join

Seperti yang dikehendaki, aku tepek skali sebijik gambo yang kununnya sarat dengan memori yang xdapat aku lupakan **syarat 1st kot Ekceli gambo neh terpilih dalam jutaan gambo aku **sebab aku neh giler gambo jugak, kat mana2 ade jew selit muke jelita aku neh smpai orang nek fedap + nyampah dgn aku huhu.. kerana tidak melebihi 10 patah perkataan. korang pikir la sendirik..

Neh nak cite lak al-kisahnya disebalik gambo neh. **syarat ke-2 neh.. Gambo neh di-snap taon lepas dalam discussion room kat library matrix aku. Masa neh tengah study week for final sem. So aku bajet wat discussion dgn dak2 class aku. Aku sebenarnya prefer study sendirik2 tapi dah orang ajak, xkan kite nk kedekut ilmu lak kan. Yang ade dikongsi, yg xde di-topup, baru ilmu berkat. **ceh sempat tazkirah lagik neh. Tapi itu bukan memori sebenarnya, cerita bermula sebelum gambo ini diambil. Apakah ceritanya? inilah aku nak bebelkan neh.

Tiga jam sebelumnya...

Aku sampai awal kat library dengan Dayah sbb nak booking room. Biasalah musim2 exam neh mmg full. Limit skali masuk just sejam je. Sementara tunggu member2 yang lain sampai, Dayah ajak cop room dulu, xnak bazir masa. So kitorang pon masuk la salah satu daripada room yang ada. Pintu room tuh xbkunci, mmg ternganga luas la. Dah jadik habit kot, bila aku masuk room aku akan terus tutup pintu. Kunun2 nak privacy la, tambah lak room ber-ekon. So kitorang lepak2 dlm room tuh sambil tunggu anak2 kerabat neh smpai. **xske btol menunggu, aku lmbt tape jgn org len lmbt

Cermin room neh mmg lutsinar, so dlm bp minit tuh nampak la anak2 kerabat 6 ekor tuh sampai dgn lenggang2 kangkung goreng, diorang ketuk2 la pintu. Nak soh tlog bukakkn pintu. FAKTA PENTING: room neh kedap bunyik, nama pon dlm library. Aku wat xtao la, bese la diorang neh ske wat lawak tenuk. ngade2 lak anak2 kerabat neh padahal aku xkunci pon pintu tuh. Dayah bangun la layan pe'el diorg.

Dayah : Wey, pintu xleh bukak neh. bak kunci..
Aku : Lor.. aku xkunci pon pintu tuh. ngade la, dah lewat neh. jangan main2 laa.. **bajet tegas neh
Dayah : Xleh jugak neh. Ko salah amek kunci ke?!

Aku dah start cuak, Dayah dah panik dah. Yang kat luar aku xtao apa cer.. nampak mulut diorg cakap2 tapi xdengar spatah haram pon. Henpon aku xde kedit, Dayah lak xbawak henpon. Adoyai bala apa lak pagi2 buta neh. Aku lak try godeh tombol pintu tuh, pulas ke kiri dan ke kanan. kunci tuh smpai nk bengkok dah, tangan dah sakit. Aku gilir2 pomen pintu tu dgn dayah. Yg kat luar try jgak godeh guna segala alatan dlm pensel case diorg.. dari pensel, pen, pmbaris, jangka lukis, eraser mmg xleh la. Masa tinggal 10minit, pintu still xleh bukak. Macam tunggu bom meletup rasanya. Last2 nak xnak terpaksa report kat librarian. Malu dah xkira, janji aku dapat kluar dari bilik durjana neh. Sampai librarian, orang ramai dah start jenguk2 kitorng. Normally kalau ada librarian gerak, mesti ada kesalahan besar dlm library tuh eg: curik buku or dating. Aku?! Just terkunci dalam discussion room yang bodoh neh!

Aku tengok, member aku explain something dengan librarian tuh. Aku dgn Dayah tunggu tindakan selanjutnya dgn penuh suspen. Kemudian, sampai abg technician **agak je, xtao pe jawatan dia kt sini bawak screwdriver dgn tukul besi. huhu.. orang ramai dah penuh kat luar macam tgok pertunjukkan sarkes. Abang tu plak godeh pintu, dicungkil2, diketuk2, dipomen dgn penuh semangat. Papan tanda " KEEP SILENT" dah xmcm xfuntion dah. At last.... pon xberhasil. punyalah degil pintu tersebut. Diorang gelak2 tgok kitorg yg kat dalam neh. Dayah dah pucat, aku da merah tahan malu. Kemudian kami berkomunikasi, dibatasi cermin lutsinar.

**ini dialog tanpa suara mcm citer Charlie Chaplin
Librarian : Pintu neh dah memang rosak sbb tuh la kitorang xkunci. Nape la gatal tangan gi tutop.
Aku : Pintu xleh bukak. kunci pon xleh pakai. **dah mcm ayam-itik, ckp len jwb len
Librarian : xde cara lain. korang terjun jela ikot tingkap kat blakang tuh.
Aku : blurr.. xpaham lawak diorang. yang kat luar gelak sakan mcm aku ni badut sarkes.
Librarian : Campak kunci ke luar.pintu neh boleh bukak dgn kunci dia je, xde master key. so carik la lubang mana2 utk keluarkan kunci. **kunci segumpal kot, mna ada celah. idea spe soh wat bilik kedap ceni!
P/S: Dialog librarian ini sumber daripada salah sorg member aku kat luar sbb aku xdengar spatah haram pon kat dalam tuh.

Aku dgn Dayah try jolok bwh pintu, xleh sbb mmg rapat dgn floor. Last2 ternampak celah antara lampu dlm n luar bilik tu, xde lubang lain dah, itulah 1-1nya cara. tapi masalah jugak sbb ia berisiko tinggi!
  • risiko kena renjatan elektrik
  • risiko melecur kena lampu yang panas
  • risiko luka kena zink kat lampu tuh
  • risiko jatuh masa nk campakkn kunci keluar
  • risiko yg xdapat dielakkan: malu teramat sangat + muka femes sbg mangsa bilik terkunci
Nak xnak, terpaksa jugak panjat kusi. Dayah dah nak nanges. Mana x dah sejam lebih kat dlm tuh. Aku la yg panjat sape lagik kan. Tebalkan muka, jawatan sbg seorang ketua blok dah xdipedulik. Dgn berhati-hati + berkarismanya, aku bjaya jugak keluarkan kunci tersbut & kami selamat! huhu.. ALHAMDULILLAH... kat luar?! mmg kena bahan gelak, orang yg xkenal jadik kenal. Librarian extend masa kitorg kepada sejam lagik. kesian.. huhu dalam cuak + malu yg xsudah tuh, kitorang still teruskan dscussion sprti yg dirancang demi perjuangan final exam.. **ekceli banyak lagik xcover kot huahua...

8 comments:

cinta sang ratu... said...

fuiyoo..tragis gile ah..haha
tu lah,dugaan nak exam la tu..
nice entry..best2..thanks k join this contest!sapekah yg bakal dinobatkan sbg juara??tungguuuuu... =p

Teja Evalea said...

sape??haa.. itu yg kite xtao...
bukn nk mng sgt pon,, tp klu mng gak,,, mmg dapek nk nolong r.. hahak

cik beLLanan said...

sian gler.
slmtla dpt kua gak en..klw x,xdpt ko nk tlz blog ag n cte skunk nih..;p

Anonymous said...

karangan yg baek..

err..

penat laa aku cube bayangkan dalam minda aku neh kedudukan2 cerita kau..

hehe..

Anonymous said...

kaget2~

call 911 la~
hahaa~

cam ader lak kat malaysia nih~

IntanBerlian said...

hahaha.aku xnak gelak tapi tergelak gak sbb agak lawak =P.ampun.jangan sepak aku.hehe

Teja Evalea said...

bella: kalo xkua xamek exam aku huhu,,,

nini: hahak,, tao tape,,, da lm xwat essay neh,,, hebat gak aku huhu

Teja Evalea said...

ayu: nak call cane,,, kedit xde huhu,,,

bellarosa: lawak kew??seb bek ko phm jln citer,,, huhu