aku, terawikh dan kanak-kanak - Blog Maknya Naura

Tuesday, August 9

aku, terawikh dan kanak-kanak


Suka tengok ramai bebudak umor semuda 3-4tahun datang masjid. Yang lelaki berkopiah, yang perempuan bertelekung. Comel je. Tapi ada beberapa situasi yang aku tak berapa berkenanlah dengan bebudak ni..

teringat zaman kecik-kecil huhu.
SITUASI 1
Yang ini tak berkaitan dengan budak tapi berkaitan dengan mak bapak budak tu. Reti bawak tapi tak reti nak jaga anak ape cer??? Time solat, bebudak ni berlari-lari. Bergusti pun ada. Ada tu buat group usrah sendiri, gelak-gelak entah apa yang lawak sangat pun aku tak tawu lah. Tak kusyuk aku dibuatnya.

SITUASI 2
Ini pernah berlaku pada aku. Kategori kanak-kanak yang.. tak reti nak describe camna. Orang tengah solat ni, kemain angkat takbir dengan mulut terkumat-kamit. Dandan dia lalu depan then duduk betul2 depan tempat kita sujud. Nak halau taleh sebab tengah sembahyang. Buatbuat kusyuk jela. Budak kecik memang suka pandang muka orang semasa solat ea? Tengah tahiyat akhir ni, sepanjang tu la duk tenung muka sampai sebu dada tahan gelak. Kang tak memasal batal solat aku.

SITUASI 3
HAHA yang ini pesen bebudak lepasan taska. Mentang-mentang dah hafal dekat sekolah, kemain kuatnya baca surah. kadangkadang bacaannya ada terkehel sikit, pelat. *boleh imagine tak budak baca camna? Kalau baca macam orang nak alun azan, eloklah tak payah solat bersama dengan orang dewasa. Buat aku tergelak saja HAHA.

SITUASI 4
Biaselah bunga api/mercun dan kanak-kanak memang tak dapat nak dipisahkan di hari perayaan cenggini. Kadangkadang makbapak budak join venture sekaki. Aku tak kisahlah korang nak main tapu aku jadi kisah kalau korang main tepi masjid. Berdentam dentum time orang berterawih. Terasa macam berterawih kat Iraq pulak gamaknya. Imam pon tersekat-sekat bacaan sebab terkujat dengan bunyik mercun. Naseb baik takda kecing manis heart attack. Silap haribulan solat terawih jadi solat jenazah.
berterawih pun nak bergambar bagai (-.-")
Rasaya nak bagi cadangan pada EXCO masjid/surau setempat eloklah buat pembahagi untuk bebudak ini. Lelaki, perempuan.. jauh sikit untuk kanak-kanak riang. Lagi jauh lagi bagus. HAHA. Biar diorang dengan geng diorang pergi solat dekat belakang sana. Buat aku tension je. (-.-") *sigh

p/s: suka aku nak share ini dengan korang: 

6 comments:

Pesona Algebra said...

Wargh, siyess nostalgic!
Tetiba kembali ka zaman kanak2

Teja Evalea said...

@Pesona Algebra kan? hehehe.. comel je

nurshaf said...

lawak le bace entry sLpmEplz, budak2 innocent, org tue yang tak reti jaga dan ajr, tapi bawak bersabar la, memang tak leh tahan kalo budak2 tu dok renung kite, boleh tergelak ouh, haha

*buat usrah sendiri?haha, budak2 tu tahu mengumpat dah, siap gelak2 lagi...pandai2 le ko jaga diri supaya tak jadi bahan umpatan diorang

Pesona Algebra said...

memang , comel kot zaman tuu ;)

Teja Evalea said...

@fiq. betul2. mana nak tahan. budak bukan dgr kata pun

Teja Evalea said...

@Pesona Algebra skrg pun ad tp xramai