Cara Letak Iklan Churp-Churp Di Blog - Blog Maknya Naura

Thursday, September 4

Cara Letak Iklan Churp-Churp Di Blog


As requested, hamba nak sharelah sedikit ilmu yang hamba sendiri pun google je sebenarnya. Hohoho. Tutorial ini hasil adaptasi daripada tutorial disini, disini dan disini.

Dah tahukan macam mana nak dapat URL IKLAN CHURP-CHURP korang? Okay, kita terus ke cara iklankannya pada blog kita.

  1. Dashboard > Layout > Add a Gadget > HTML/JavaScript
  2. Copy code di bawah ni and paste dibahagian HTML/JavaScript

DESIGN PERTAMA
Iklan ChurpChurp bogel. Sesuai ditepek dimana-mana bahagian blog.


Kelebaran width="70" dan ketinggian height="70" adalah code untuk size gambar iklanboleh diubah-ubah ikut ruang blog masing-masing.

URL IMAGE boleh dalam bentuk JPG atau GIF. Cara paling senang, google image > pilih gambar mana kau suka > View Image > Copy URLnya dan pasti pada code. Nak pakai gambar sendiri, upload kat photobucket.com.


DESIGN KEDUA
Iklan ChurpChurp bungkus dengan border. Bentuknya begini,



border: 2px solid adalah code untuk border style, boleh tukar size (px) tebal mana dan style solid/dotted/dashed, ikut citarasa masing-masing. 

border-(top/bottom)-(left/right)-radius: 20px adalah code untuk radius border atau dalam bahasa pasarnya, ketajaman bucu kotak. Makin besar value px, makin membulatlah bucu border tersebut. Kalau nak bucu tajam, buang code tersebut.


DESIGN KE-TIGA
Iklan ChurpChurp macam aku punya. Rujuk bawah header aku, pastu kliklah dah alang-alang. Takkan tengok je. Yang ini border style tak boleh tukar sebabnya aku belum buat expriment code lagi.



Contoh URL LOGO CHURP-CHURP yang sesuai:

DESIGN KE-EMPAT
Iklan ChurpChurp dengan border dalam dan luar. Ini sesuai untuk dipasang pada sidebar. Macam gini rupanya,
Yang ini aku buang code untuk border radius, thats why bucu tajam.



DESIGN KE-LIMA
Hamboih, tak cukup lagi? Google-lah sendiri. Wakakaka.

Rasa nak muntah tak? Mabuk ketum coding lettew. HAHAHA. Rerasa tak boleh paham step diatas, engkorang google (google lagi, LOL) "Cara Letak Iklan Churp-Churp Di Blog". Pilih yang mana satu, idaman kalbu.


P/S: Kalau perasan, aku takda tepek-tepek iklan nufnang ke apa selain churpy pada blog aku sebab aku rasa semak dan serabut. Walaupun blog aku simple nokharom, tapi aku envy tengok blog orang lain yang meriah-meriah ala diva kedebass gittew. Heh



5 comments:

.:: Schaz ::. said...

thanx a lofs teja untuk coding yang best-best nei. muahhh :)

Teja Evalea said...

@.:: Schaz ::. ur most welcome ^^V

norhasnizakhalid said...

huiyoo.. complete.. mama ada 45 rgt dlm tu.. malas betul nak godek iklan baru churp2 ni..

Teja Evalea said...

@Norhasniza Khalid samalah.. haha buat time rajin je

Cik Mimie said...

tak pernah check churp2 sendiri..hahha..